Hardføre klatreplanter søkes.

Diskusjon i 'Hageplanter' startet av Ulriksen, 7 August 2010.

1. Ulriksen

Ulriksen

Medlem siden:
    2 August 2010
    Meldinger:
    15
    Liker mottatt:
    0
    Poststed:
    Sømna
    Tar gjerne imot tips om en hardfør klatreplante. Aller helst klimasone 7 - 8. Rose eller staude.

mvh
    Lillian
  2. aimar

aimar

Medlem siden:
    23 Januar 2010
    Meldinger:
    419
    Liker mottatt:
    62
    Ildkaprifol 'Dropmore Scarlet'
    Alpeklematis
    Humle
  3. mbenjami

mbenjami Morten Benjaminsen

Medlem siden:
    16 Juni 2009
    Meldinger:
    1.912
    Liker mottatt:
    55
    Poststed:
    Porsgrunn
    Hurdalsrose kan brukes som klatrerose. Sone 7.

4. aimar

aimar

Medlem siden:
    23 Januar 2010
    Meldinger:
    419
    Liker mottatt:
    62
    Polarstjernen (hvit) er også en hardfør klatrerose. I tillegg bør vel kanskje Flammentanz (rød) prøves, selv om den kanskje kan fryse litt tilbake i H7. Plant dypt og dekk til litt før vinteren.
  5. Ulriksen

Ulriksen

Medlem siden:
    2 August 2010
    Meldinger:
    15
    Liker mottatt:
    0
    Poststed:
    Sømna
    Takk begge to.
    To av mine tre Flammentanzer frøs ihjel i vinter! Skikkelig sure greier - de var blitt så flotte. :-(
    (men altså, vi hadde en ekstrem kald vinter)
    Jeg vet ikke aimar, om du er fra strøket jeg bor - siden du kjenner til Iris blomster? (innlegg annen tråd)
    Da har du litt erfaring med hva som er enkelt/vanskelig her på strøket.

ebenjami; planta er planlagt akkurat slik du har satt inn bildet av, på en rosebue i metall.

Plassen klatreplanta er tiltenkt er noe utsatt for vind - derfor denne tråd. :)

mvh
    Lillian
  6. aimar

aimar

Medlem siden:
    23 Januar 2010
    Meldinger:
    419
    Liker mottatt:
    62
    Nei, kjenner ikke spesielt til Sømna og Helgeland, bortsett fra at jeg vet at det er veldig pent der, flott natur. Har best kjennskap/erfaring med planting i Trøndelag og Østfold/Oslo. Men som jeg nevnte så har jeg god kjennskap til en av grossistene som sender planter nordover, og har bra oversikt over hva som fins av blomsterbutikker/hagesenter nordafor, så derfor nevnte jeg Iris. Å bestille via dem, kan kanskje være et bra alternativ til å bestille på nettet for deg.
    At to av dine Flammentanz frøs i vinter bør ikke skremme deg fra å prøve på nytt. Var nok en helt spesiell vinter vi hadde i år. Ikke bare her i Norge, men i hele nord-Europa frøs det bort mange roser i år. Dersom den metallbuen står litt bort i fra huset, så prøver du Hurdalsrosen eller Polarstjernen (Polstjärnan heter den vel egentlig) der, så planter du Flammentanz heller inn mot husveggen. Plant dypt og dekk til litt om vinteren.
    Når det gjelder vinterdekking så pleier jeg å bruke torv, eller torvholdig blomsterjord som ikke er for fuktig. Vet at enkelte fraråder dette da de har opplevd at det kan begynne å mugle under torva. Dette har jeg aldri hatt noe problem med. Jeg passer på å bruke ganske tørr torv, og venter til det har vært en frostnatt eller tre før jeg legger på torva. Torv isolerer godt, og så er det jo enkelt om våren, bare raker det litt utover, og dermed har rosebedet fått litt jordforbedring samtidig, enkelt og greit.
  7. aage

aage Støttemedlem

Medlem siden:
    4 April 2010
    Meldinger:
    210
    Liker mottatt:
    80
    Poststed:
    Tørdal
    Har du forsøkt rosearten Ramblere feks, Bobby James den er rimelig hardfør og vokser fort, er litt vanskelig å få fatt på i hagesenterne ,men det er en planteskole i Akershus som har dem og sender.:))

Selv om den står oppført i sone 5 er den avbsolutt verd å prøve , dette med soner og herdighet er ikke så enkelt som å bare se på den sone man tilhører.
    Har selv erfart at flere planter som ikke skulle gå her klarer seg fin og omvent, med andre ord det må prøves ut.

Del denne siden